Fintechbolaget byter fot – fokuserar helt på utlandsbetalningar

Fintechbolaget Lesslie ändrar strategi och fokuserar helt på sin tjänst som hjälper företag med utlandsbetalningar.

Bolaget plockar samtidigt in 10 miljoner kronor från, bland andra, Klarnas tidigare teknikchef och Swish tidigare ordförande.

Startupbolaget Lesslie är ett licensierat betalningsinstitut som grundades 2020 av tidigare Nordeachefen Gunnar Rytterling, Klarnaveteranen Oscar Viken och algoritmutvecklaren Filip Haglund. Ursprungsidén gick ut på att utveckla en heltäckande mjukvaruplattform för att automatisera betalningar, utföra ekonomiska kontroller, hantera bankärenden och redovisning. 

Nu byter bolaget strategi för att helt fokusera på den nylanserade betalningstjänsten Lesslie Pay, som underlättar för företag som gör utlandsbetalningar. 

”Våra kunder är ofta små och mellanstora import- och exportbolag som i regel har dålig koll på bankernas valutapåslag. Det kan röra sig om matimportörer och e-handlare, men även verkstadsbolag. För dem blir det en aha-upplevelse när de förstår att vi kan spara dem pengar och samtidigt underlätta deras bokföring”, säger bolagets vd och medgrundare Gunnar Rytterling. 

Bolaget plockar samtidigt in 10 miljoner kronor från, bland andra, Klarnas tidigare teknikchef David Craelius och Swish tidigare ordförande Erik Seifert. Båda tar nu plats i styrelsen. 

”Jag har utvecklat många finansplattformar under min karriär och det var länge sen jag såg ett så väl positionerat bolag med en sådan enastående produkt. Lesslie har lyckats hitta ett gap i marknaden som ingen annan agerar på”, säger David Craelius.

Även Quinary Investment och Njord Ventures är med på investerarlistan. 

”Vi har stakat ut vår riktning och det har tilltalat våra investerare”, vd Gunnar Rytterling.

Rundan är något lägre än den från 2022 då bolaget tog in 12 miljoner av bland andra Willem De Geer och investmentbolaget YLD samt Humble & Co-grundaren Noel Abdayem.

Lesslie uppger att det stått klart, under det senaste året, att effektivisering och kostnadsbesparingar för utlandsbetalningar är vad kunderna efterfrågar mest. Därav har Lesslie renodlat sitt tjänsteutbud och satsat på att lansera Lesslie Pay som man beskriver som ”en smidig betaltjänst för företagare som handlar med utlandet, och som exempelvis ger en bättre växelkurs än svenska banker”.

”Intresset bland företagskunder för vår utlandsbetalningstjänst har fullkomligt exploderat under våren, vilket är naturligt med tanke på det utmanande makroläget. Lesslies tjänst sparar årligen flera miljoner för våra företagskunder genom att sänka bankavgifter på utlandsbetalningar”, säger vd Gunnar Rytterling.

Han uppger även att Lesslies kundbas har vuxit med över 300 procent det senaste halvåret och att man har en kontrakterad betalvolym på över 3,0 miljarder kronor.

Next
Next

Avy-Tmpl lanserar ny AI-tjänst för ärendehantering